OBS!

Denne saken er flere år gammel. Innholdet kan være utdatert.

Frykter lærermangel

En vag avtale som sprer mistillit og kan gi framtidig lærermangel. Det er faglig leder Anders Evenstuens dom etter å ha finlest utkastet til ny arbeidstidsavtale for lærerne.

Mange lærere har den siste uka lest riksmeklerens forslag til ny hovedtariffavtale, som også inkluderer ny arbeidstidsavtale. Denne skissen skal ut til uravtemning hos Utdanningsforbundets medlemmer mellom 11. og 18. juni. 2/3 av forbundets medlemmer må delta for at resultatet skal være bindende. Med lavere valgdeltakelse er det kun veilendende.

Skolenes Landsforbund og Lektorlaget har alt avvist avtalen og varslet streik.

Ullen avtale

Rødts nye faglige leder, Anders Evenstuen, har lest detaljene i avtalen.

– Jeg liker riksmaglingsmannens forslag til skisse dårlig. Avtalen er vag og ullen, og vi frykter at den vil skape ett utall tvister om forståelsen.

Evenstuen er særlig kritisk til at lærerne nå påvinges 7,5 timers bunden arbeidstid på skolen.

– Hva er vitsen med å innføre dette? Undersøkelser viser allerede at ni av ti lærere er på skolen i snitt 7,5 time daglig. Stoler ikke arbeidsgiverne på at lærerne gjør sitt beste for elevene? Det ligger en mistenkeliggjøring mellom linjene her, og jeg forstår godt mange lærere blir irritert på det.

– Dagens lærere er svært stolt av yrket sitt og utøver dette etter sitt beste skjønn. En lærers arbeidsdag er hektisk og det er ikke alltid slik at det passer best å rette prøver og planlegge undervisning etter å ha undervist frem til 14.00. At lærer sjøl styrer dette mener vi er fornuftig. Det viktigste er ikke nøyaktig når jobben gjøres, men at den gjøres best mulig.

Anders Evenstuen stiller også spørsmål ved om lærernes arbeidsrom er gode nok.

– Svært mange arbeidsrom på skoler i Norge er utilfredstillende som arbeidsrom i en tvungen 7,5 times dag. Skissen inneholder ingen spesifikke krav til arbeidsrommets utforming, vi frykter derfor en rekke tvister mellom lærerne lokalt og skoleledelse om hva som er godt nok arbeidslokale. Det kan bli en kilde til dårlig stemning og forsure samarbeidet mellom lærere og skoleledelsen.

Fleksitid

En annen uklarhet handler om retten til fleksitid. Arbeidsmiljølovens §10-2 ledd 3 slår fast at “Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.”

– Slik Rødt leser skissen nektes lærerne sin lovbetemte rett til fleksitid slik loven slår fast.

– Skissen sier også at lærerne kan pålegges tilfeldige vikartimer innenfor arbeidstiden. Etter forslagsteksten lønnes ikke disse tilfeldige vikartimene slik som før. Den nye avtalen for pålagte tilfeldige vikartimer gir en lønnsnedgang for lærerne.

I skissen fremgår det at kun relevant etterutdanning anerkjennes. Evenstuen mener på sin side at dokumenterbar kompetanse må telle uansett.

– Det er urimelig at en lærer med etterutdanning i eksempelvis spesialpedagogikk ikke skal få igjen for det, bare fordi den kompetansen ikke benyttes akkurat i dette skoleåret.

Feil retning

KS har ikke fått gjennomslag for forslaget om å gi rektor makt til å pålegge lærerne flere undervisningstimer, gjennom å erstatte forhandlinger om arbeidstid med drøftinger, hvor rektor kan overkjøre lærerne. Det er Anders Evenstuen glad for. Likevel er han redd dette blir første skritt i feil retning.

– Med den tvungne arbeidstiden er den første kneika i KS sin langsiktige plan overkommet. Med lærerne låst i 7,5 timers arbeidsdager er det all grunn til å frykte at det neste gang kommer krav om endret undervisningsplikt og økt styringsrett til rektor.

Han frykter mer detaljstyring gjør at mange lærere føler seg mistenkeliggjort, og mener konsekvensen kan bli dårligere samarbeid og sviktende rekruttering til yrket.

– Norsk skole har i dag utrolig dyktige og pliktoppfyllende pedagoger som virkelig står på for å gi elevene best mulig undervisning. Hvis de møtes med mistenkeliggjøring og detaljstyring vil det utvikle seg til et lavstatusyrke få vil gå inn i. Det er det motsatte av hva regjeringa ønsker, som har sagt at de vil løfte lærernes status. Lykkes ikke det har vi et kjempeproblem, allerede om seks år vil det mangle over 11 000 lærere, viser beregninger fra SSB.